torsdag 26 juni 2008







Idag fanns det bara tid för en snabb utflykt, det fick bli Håstad kyrka som ligger ett stenkast hemifrån. Gillar att grinden står på glänt in till kyrkogården, det känns välkomnande, de knastrande stegen mot singelgångarna får mig att minnas barndomens sommarlov då jag gick med mamma, moster och kusinerna för att vattna blommor på släktingarnas gravar i Gårdstånga. Då var det med både skräck och glädje i bröstet som jag gick runt på kyrkogården, storebrorsan hade ju berättat en hel del läskiga historier om döingar som spökade. Glädjen stod kyrkogårdsvaktmästaren för när han bjöd in oss i kyrkan och berättade om träsnidaren Jakob Kremberg som har gjort alla träskulpturerna i Gårdstånga kyrka, då lyssnade vi med stora öron och gapande munnar...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar kyrkor...de är så vackra (oftast i alla fall) och det är så stillsamt och rofyllt inne i kyrkan! Tyvärr är allt för många stängda så man inte kommer in..men en dröm är att ha tillgång till en kyrka så man kunde sitta och spela och sjunga därinne...underbar akustik...hahaha...det var väl en önskan...att ha en egen kyrka!!

Underbara bilder på en jättefin kyrka!

Må gott
Anneli

Camilla Alvén sa...

Tack Anneli!
En egen kyrka hade varit fint, svalt och skönt på sommaren, rogivande när man känner sig stressad och vacker att titta på.
Ha det bra
Camilla

Karins fotoblogg sa...

Kyrkor är otroligt vackra och rofyllda som ni skriver. Jag tycker att du förmedlar den känslan bra Camilla. Första bilden med grinden är mycket bra!

Anonym sa...

Tänkte tipsa om hemsidan www.gravplantering.se plantering & gravvård på Stockholms kyrkogårdar