fredag 9 januari 2009



Idag tänkte jag berätta för er om min driftiga dotter som har ett djurpensionat, Äppelvägens smådjurspensionat. Estelle har alltid älskat alla djur, hennes första ord var kacka (fågel) och som liten var hennes högsta önskan att lära sig flyga som en fågel, varje kväll övade hon genom att hoppa från soffan rakt ut i luften och flaxa med armarna. När hon blev lite äldre passade hon gärna våra vänners gerbiler, på sin tionde födelsedag fick hon en sibirisk dvärghamster och när han dog köpte hon en mus. Här kommer en liten intervju som jag gjorde med henne igårkväll:



Hur kom du på idén med att ha ett djurpensionat?
Jag tycker mycket om djur men jag fick inte köpa fler för mina föräldrar så då tänkte jag att jag kunde passa andras djur under kortare perioder.


Hur länge har du haft ditt smådjurspensionat?
Jag kom på idén våren 2007, då skrev jag lappar som jag satte upp i olika affärer och sedan gjorde jag en hemsida.


Har du passat många djur?
Fler än jag trodde när jag startade mitt pensionat, sedan 2007 har jag passat 10 djur.


Vad för sorts djur passar du?
Alla sorters gnagare, jag har mest erfarenhet av möss, råttor, gerbiler och kaniner.


Vill du jobba med djur i framtiden?
Jag vill helst bli författare men vill väldigt gärna jobba med djur också.


Vad är roligast med att passa andras djur?
Man lär sig nya saker om olika sorters djur och man lär känna djuren man passar och märker att alla djur har en egen personlighet och det är riktigt häftigt.


Vad är sämst med att passa andras djur?
Om djuret har ett dåligt temperament och bits är det inte så roligt. Ibland fäster man sig också mycket vid ett djur och då är det jobbigt när det hämtas av sin ägare.


Vilket sorts djur gillar du mest?
Jag gillar råttor och möss mest för de är så sociala, jag har själv en liten mus som heter Rambo.

Titta gärna in på hennes hemsida och för er som bor i Skåne och tänker åka på semester så kan jag varmt rekommendera er att lämna era djur i Estelles ömma vård...

15 kommentarer:

pudelflicka sa...

Vad duktig din dotter är. Det behövs flera som henne. Fina bilder också på dottern och den lilla musen.
Kram Hedvig

millandante sa...

En så fin dotter du har!! Imponerande! Ska kika in på hennes blogg!
Kram till er båda!

Kerstin sa...

Men vilken fantastisk dotter du har! Ett stort hjärta och kreativ. Mammas dotter? ;)
Ska kika in på hennes sida.
Ha en riktigt fin fredag.

Anonym sa...

Jag skulle ha fullt förtroende att lämna husdjur till din dotter. Det känns väldigt seriöst och det är bara att önska henne all lycka och framgång. Har just kollat hennes hemsida. // Mvh S-O

Kerstin sa...

Hej igen!
Jo bilden är tagen med det nya objektivet. Det är jättekul att fota med det. Man får tänka lite annorlunda.
Du kanske ska hoppa på fotoutmaningen du med. Skulle vara kul att se dina tolkningar.

Ha det gott.

Millas hem sa...

Så glad man blir här!
Så skönt att det finns människor som månar om djuren som hon gör!!

Kram Camilla

Unknown sa...

vad trevligt med en liten intervjuv... jätte mysigt!

Ska titta in på hennes sida... Har inga djur själv men är uppvuxen med allt möjligt i djurväg!
Hade inga råttor eller möss men väl en kanin!

Må gott och önskar er en trevlig kväll
Kramar Tildé

anna of sweden sa...

Vilken driftig dotter!
Jag har en blivande veterinär här hemma så jag vet hur det är med djurtokiga barn. ;)
Kram och trevlig fredagkväll!

Karin sa...

Vilken trevlig intervju och duktig dotter du har! Trevlig helg! Kram Karin

Anonym sa...

Vlken fantastiskt påhittig dotter du har! Vilken erfarenhe hon skaffar sig! Kul med en intervju...de har ju så bra tankar ungdomarna:)

Trevlig helg!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Vilken driftig dotter du har - härligt & imponerande!

Alltid så roligt att besöka din sida - dina bilder är alltid fantastiska att se på!!!

Jes

Photos by Storm sa...

Camilla, så roligt. Jag var exakt likadan när jag växte upp. Fast jag passade mest lite större djur, oftast hundar. Så kul att hon har möjlighet att ta hand om dem hemma hos er. Ha en skön helg/kram Lis

organic-lizzi sa...

Du a´meg for en herlig datter...
og for noen fantastiske bilder du har på bloggen din!!
Fortsatt fin helg med masse hilsen fra Randi

Anonym sa...

Vad duktig din dotter verkar vara trots att hon är så ung, verkar ha god hand med djur. Vilken mysig hemsida hon hade också!
Sedan var ju bilderna i inlägget väldigt trevliga de också!

Mvh Matilda

Karins fotoblogg sa...

Underbart porträtt! Så mjukt fint ljus. och ljuvlig modell!
Kram