tisdag 29 september 2009







En av mina absoluta höstfavoriter är kastanjer, älskar färgen, formen och den silkeslena ytan, skalet är förstås lite stickigt men det blir bra på bild. När barnen var små bygde vi kossor, grisar, giraffer och en massa andra djur av kastanjerna och lekte zoo i flera timmar. När de blev lite äldre fick de trä upp dem på tråd till fina halsband, jag har fortfarande ett kastanjehalsband kvar och även om kastanjerna har torkat och tappat sin lyster så är det ett av mina finaste smycken...

12 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilka fina minnen. Gillar den första bilden mest, så snyggt med skuggan som faller på altangolvet.
Ha en fin dag.
Kram

Anonym sa...

Kastanjer har man lekt med som barn helt klart fast några smycken gjorde jag dock inte. Kastanjerna har du fått till bra på bild här tycker jag i olika kompositoner. Bra gjort!
Morgan

oumberligating sa...

Håller med Camilla det är något speciellt med kastanjer och alla som någonsin varit små minns ju halsbanden du beskriver så fint, självklart så plockar jag alltid några kastanjer för att ha i fickan bara för den sköna känslan att hålla dem i handen!
Har drivit upp 3 mindra kastanjeträd på vår fritidshustomt, växtzonen ligger nära för vad de egentligen klar men ännu så växer de fint, lit sluttande sydtomt (Nästan Skåne, ler) Att bilderna är tiptop behöver jag kanske inte säga (ler)?
Jo, självklart så gör jag det, du är "Bäst" de vet du!
Bloggar just idag om att vara bäst!
Ha en fin Tisdag av det som är kvar!
kram ifrån Peter!

Maria Thorbjörnsson sa...

Jodå vi ses i morgon....
Ska kanske säga att jag hellre hade fotat kastanjer.....de e svårt med ljuset på mitt "ställe"
Kram på dej

Photos by Storm sa...

Ja, visst blir man fascinerad över hur vackra frukterna blir till ytan. Känner igen det där med halsbanden sen jag själv var barn. Titta in hos mig så får du se en försmak inför månadsbilden i morgon/kram Lis

Anna Lechowska "Figa" sa...

nice autumn
I like it :o)

Karin sa...

Underbara bilder!! Jag gillar kastanjer!
Karin

Nilla sa...

Hästkastanjer är så vackra!

Heidi sa...

Å vad vackert med Kastanjer. Så coola på utsidan och så blanka och fina innanför. Jättefina foton.

Kersti sa...

För mig är kastanjer som tonåringar. Taggiga och kaxiga på utsidan men så lena och goa inuti. Har aldrig gjort något halsband, det kanske är på tiden.

elena cn sa...

Ja, jag har också jagat kastanjer men dum som jag är har jag försökt fota dem uppe i träden...jag ska ju plocka ner dem!
Mina barn gjorde också kastanjehalsband. Oj, vad vi fick kämpa för att göra hål i dem:)

Konrad sa...

Ja här har du verkligen fått fram kastanjens oskyldiga sida, väldigt fina foton. Fint uppställda och vackert komponerade! Vad använder du för utrustning för att åstadkomma den professionella studioillusionen?