fredag 21 mars 2008


Idag åkte vi till Häckeberga slott och tittade på Galleri Finals samlingsutställning som bla innehåller fotografier av två fransmän, Willy Ronis och Pierre-Jean Amar. I tidningen FOTO finns en artikel om de två fotograferna, där kan man också se några av deras bilder. Jag blev väldigt förtjust i Willy Ronis gatufotografier från Paris och kom till att tänka på en dag i höstas då jag gav mig iväg till Lund för att fota just gatufoton. Varför skall det vara så svårt att fotografera okända människor på stan? Alla bilder som jag kom hem med innehöll cyklar och ölflaskor, det kan i och för sig bero på att Lund är en stor studentstad med massor av cyklar och ölhinkande studenter, fast skall sanningen fram är det för att jag är för blyg och försiktig för att våga slänga upp kameran och skjuta av bilder av totalt okända människor.


Jag får göra ett nytt försök en dag när jag känner mig extra modig, man måste våga sig ner i mörkret för att kunna mötas av ljuset på andra sidan...

1 kommentar:

Marie sa...

Att bli sedda är något vi alla önskar men inte att bli uttittade eller utlämnade. När någon ser en genom ett kameraobjektiv kan det kännas extra utlämnande. Därför tycker jag att du ska vara rädd om din försiktighet samtidigt som du provar ditt mod och fotograferar okända människor. Jag inbillar mig att du som fotograf måste gå balansgång. Du är ju skyddad bakom ditt objektiv, den du vill fotografera är helt "naken".