söndag 23 mars 2008


Vaknar av att solen skiner, himlen är klarblå och klockan är sju. Tar en snabb frukost, på med raggsockor, mössa, halsduk och vantar, hänger kameran runt halsen och så bär det iväg. Går på grusvägen längs med ån, gruset är hårt packat och fruset, försöker smyga för att inte skrämma bort djuren men det knastrar under skosulorna. Tre rådjur flyr i panik, jag försöker hinna fota dem men bara bakdelen från det sista rådjuret fastnar på minneskortet. Det är tyst, alldeles otroligt tyst, jag håller andan för att riktigt kunna uppleva tystnaden, står stilla och lyssnar. Fågelkvitter från småfåglar som värmer sig i solen bryter tystnaden, kråkorna kraxar till och en flock duvor flaxar oroligt iväg. Nere vid ån är det livligare, änderna håller låda, lyfter plaskande så fort jag kommer nära, en fasan som legat och tryckt flyger upp precis framför mig och skrämmer nästan livet ur mig. Två timmar har gått, kylan börjar smyga sig på, byn har börjat vakna till liv, det är söndag och solen skiner...

1 kommentar:

Anonym sa...

Raggsockor, mössa, halsduk och vantar och Camilla. Och så kamera, cykel och liggunderlag. Ibland står du upp istället. Då blir det också bra bilder. Fortsatt Glad Påsk:-) Mvh S-O