söndag 15 mars 2009


Canon 350D - hålkamera

Nikon D300


Samma typ av bild men med olika uttryck kan man få om man bygger om sin digitala systemkamera till en hålkamera. Det är lätt som en plätt och gjort på ett par minuter, ta ditt kamerahuslock och borra ett 7 mm stort hål mitt i, klipp ut en bit metall från en ölburk, stick med en knappnål så att du får en liten upphöjning, sandpappra med ett fint sandpapper så att du får ett litet, litet hål, tejpa fast metallbiten på ditt kamerahuslock och sätt det på kamerahuset, klart för att fotografera. Lite oskarpt men ändå en skön känsla på något vis...

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Med Nikon blev det kristallklart men med hålkamera blev det mjukt utsuddat. Jättefint. Vad duktig du är.
Ha en fin söndag.

Ninni sa...

Jag gillar bilden från hålkameran också, så mjuk och fin. Lite suddig! Jag håller med Kerstin, vad du är duktig!
Må så gott!

Photos by Storm sa...

Bra bild med hålkamera också. Jag är så imponerad av din upptäckarlusta och din kompetens. Du skulle nog bli en bra tekniker. Ha det bra/kram

Randi sa...

Men Camilla - va´ kul du verkar ha just nu! Visst är det spännande att upptäcka nya "världar"!
Kram Randi

Ulla-Britt sa...

Den entusiasm du visar är beundransvärd. Mer behöver man knappast säga. Lycka till...

pudelflicka sa...

Ja du är hur kreativ som helst. Kom nyss från fotoutställningen till Loretta Lux på Kulturhuset i Stockholm. Jag blev fascinerat av hennes bilder och tankar.
Kram Hedvig

Anonym sa...

den varianten kanske jag måste testa för jag gillar känslan i de bilderna gjorda med hålkameran.

H A N N A S - F O R M sa...

Hej Camilla!!! Vad kul att se...skulle oxå vilja testa...det blev jättefint!!!

KRAM
Hanna

Karin sa...

Onekligen olika effekt! Fina bilder men på olika sätt. Det här låter som något jag skulle vilja testa. Ha det gott Camilla!

Kram Karin

anna of sweden sa...

Vad läckert!