lördag 14 mars 2009








Hade ärenden in till Malmö idag och passade då på att besöka en ödetomt på Industrigatan, måste säga att det var en sorglig syn att se. Tidigare har uteliggare tältat och haft husvagnar här men kommunen körde bort dem efter att grannarna klagat. Jag tror att en del uteliggare tillbringar sina nätter här fortfarande, det vittnar eldstäder, kläder och skor om, detta är Sverige 2009 och jag undrar vart vi är på väg...


För att inte deppa ihop totalt ägnades återstoden av Malmöbesöket åt att äta Falafel och att titta på fotoutställningar. På Fotogalleriet [Format] tittade vi på bilder av 2008 års Hasselbladspristagare: Graciela Iturbide och på Malmö Konsthall bilder av Sune Jonsson och David Goldblatt. Tre mycket bra fotoutställningar som gav mig inspiration både till att fotografera mer i svartvitt och till att fotografera mer i bildserier, nu går hjärnan på högvarv och min idébok blir förmodligen fullklottrad...

10 kommentarer:

Marina sa...

Du kan verklgien få till kanonbilder av "ingenting". Ha en trevlig kväll!

Susanne sa...

Visst är det tragiskt. Jobbar ju på en sån avdelning att vi ofta får in uteliggare. Oftast vintertid när det är kallt och eländigt, då träffar vi dom. Då dom druckit mer för att inte frysa... När dom har sår och infektioner som gjort dom sjuka... Det är så ledsamt... När jag frågar om anhöriga och adress så får jag ofta till svar att anhöriga? Det finns det inte så många eller så har dom ingen kontakt. Adressen ja!!! Nåt parkeringshus i stan kanske eller skogen eller...
Visst är det sorgligt!
Kram

Karins fotoblogg sa...

Vackert och sorgligt. Jag har sen jag började fota mer aktivt, tycka att sådant jag lätt skulle ha ratat som fult skräp förut, nu är vackert.
Ha en skön helg!

nilla|utanpunkt sa...

SMått deprimerande ödetomt, men rätt person med kamera kan ändå bringa detaljerna till liv! :-) Ha en trevlig helg!

Kerstin sa...

Vackra men ack så sorgliga bilder. Man känner en viss förtvivlan över att vi i välfärdsSverige ska ha uteliggare som knuffas runt i samhället. De är inte välkomna någonstans.
Desto roligare är det att höra om vad du gjorde efteråt och att du fyller din idébok. Om du blir inspirerad inspirerar du oss. :)
Ha en fin kväll.

Petra C sa...

Tänkvärda bilder. Synd att jag missade din ettårsutlottning. Men man hinner inte vara med på allt tyvärr :)

anna of sweden sa...

Du är otrolig. Hittar vackert i allting! Vackert och vemodigt.

Jag var ju inne i Philadelphia och fotograferade i torsdags och såg så många slitna och utslagna människor. Önskar att jag hade kunnat fotografera dem. Men hur gör man då? Frågar eller smyger sig på?

Charlotte Tollstén sa...

Ja visst är det sorgligt....

Anonym sa...

Vilken bildserie! Tänkvärda ord, jag undrar också vart vi är på väg ibland. Det finns en "bryr mig inte" attityd och en kyla, avsaknad av empati, som gör ont in i hjärtat. Du har fått till en snygg blandning av detaljer och mer miljöbilder som gör det spännande att leta detaljer i de störra helbilderna.
Att söka inspiration från andra fotografer brukar jag också göra ibland. Jag brukar ju kika in här... ;-)
Brukar nog pennan mer, både i skrift och skisser, men kameran kommer fram den med.
Låter spännande dina projekt, lycka till! Önskar en bra vecka och du, simma lugnt :-)

Anonym sa...

Det ser verkligen slitet och eländigt ut.
Gillade ditt foto på gitarren...trodde först att det var en graffitimålning:)