tisdag 17 mars 2009
















Idag är det din dag Pockethexan, här får du lite ögongodis att njuta av, ja ni andra får såklart också titta och njuta av Medborgarhusets vackra arkitektur. Arkitekten bakom bygget är Hans Asplund, han har även ritat all inredning som lampor, askfat, dörrhandtag och möbler.
När jag var liten tyckte jag att Medborgarhuset var Eslövs fulaste byggnad men idag har jag en helt annan uppfattning, kanske för att jag har lärt mig att se och njuta av detaljer eller så har jag bara blivit gammal...

14 kommentarer:

pudelflicka sa...

Allt du fotograferar blir vackert från blommor till fönster.
Utställningen varar till 17 maj och den är värd att se. Jag tycker den är fascinerande.
Kram Hedvig

Kerstin sa...

Så fina bilder det blev. Verkligen en fin byggnad. Så många snygga detaljer där inne. Det är kul när man från att ha tyckt en byggnad vara på gränsen till ful sakta men säkert ändrar sig och ser det vackra i den. Den har ju ett speciellt utseende på utsidan som jag kan tänka mig att blickarna dras till.
Ha en fin dag.

Photos by Storm sa...

Ja, det var väldigt fint men förstår att det ska gå några år innan det uppskattas. Gillar den mittersta bilden som ser ut som entrehallen med de böjda fönsterpartierna. Vad används byggnaden till idag? Kommunhus? /kram Lis

Anonym sa...

Det är detaljerna som gör det brukar man säga. Jag tror inte det har enbart med ålder att göra om man ser saker och ting på ett nytt sätt, det handlar nog också om att man helt enkelt SER. :)

//Malin H
http://malinhelleso.wordpress.com

Anonym sa...

Det är märkligt hur lite man uppskattar det vackra runt omkring oss när man är barn/tonåring. Det var ju en fantastisk byggnad! Jag fastnade direkt för det runda ljusinsläppet!! Och möblerna, bokstäverna på dörrarna...allt så genomtänkt!

Tack för tippser om reflexskärmen! Du har nämnt den förrut och jag måste absolut skaffa mig en. Jag har ju svårt att fota under dagtid hemma under veckorna. När jag ska fota mina föremål på kvällen, som nu senast halsbandet, så blir jag galen för att ljuset och färgerna inte blir som jag vill.

Anonym sa...

Så fint du har fångat ett stycke historia. För oss, som var med på den tiden, räcker det att man ser dina bilder så minns man hur barndomen var ;o)
Stort GRATTIS till vinsten och utmärkelsen på Fotosidan! Dina bilder är fantastiska, så den är du väl värd.
// Kram Mia

Karin Wijk sa...

Wow vilken häftig byggnad och vilka super-foton du fått till!
Ja det är mycket man ser annorlunda på i vuxen ålder.
Häftigt att det är en och samma arkitekt som står bakom allt.

Om du är intresserad av vårt väldigt nystartade Antik-webbshop så kolla på hemsidan som nu är klar www.wijk.se. Ska lägga upp adressen under "länkar" på min sida. / Trevlig kväll!

Anonym sa...

Mycket fina bilder, på något vis kan man njuta mera av byggnader på bild än vad man hinner göra i verkligheten. Dina bilder här är ett klart bevis på detta.
Morgan

Gnistrande snö sa...

Jättefina arkitekturbilder!
Verkligen en häftig byggnad med många fina linjer och detaljer.

Kram
Katarina

anna of sweden sa...

Ditt estetiska öga har mognat -
inte har du blivit gammal inte. :)

Anonym sa...

snygga bilder! gillar verkligen de inomhus

Anonym sa...

Vad vackra linjer och fin arkitektur du har fångat på bild! Linjer och skuggor är verkligen din grej Camilla!

Tack! Jo, vi har det oftast väldigt roligt på skolan och det är skönt :)

Kram /Matilda

Pockethexan sa...

TACK, TUSEN TACK för dina fina bilder på "mitt" hus, du är för snäll!!!

Jag som halvdanska har ju vuxit upp med alla Arne Jacobsen möbler så därifrån har jag nog fått min fascination av den här stilen. Det är så härligt att se vilka detaljer som du är extra förtjust i, ljusinsläpp o smådetaljer tex. o jag som bygging. "ser" konstruktions detaljerna med de otroliga träarb som rundade innerhörn på just atriumfönstrena osv.

Ja jag kan skriva tusen saker till om huset men ryggen håller inte (inne i en sämre period väntar på att läggas in igen) men du har verkligen "öga" för fotandet o ditt kort på takfönstret kändes "du". Tack igen o jag kommer att lägga en direktlänk till det här inlägget så jag lätt kan få min "dagligados" av dina bilder o sprida dem till fler!

Kramis från Pockethexan till dig!

PS. såg Jan Troells film "Maria Larssons eviga ögonblick" som handlar om en kvinnlig fotografs liv , verklig hist., i helgen o hoppas att du har sett den, för du MÅSTE se den(ler)DS.

Charlotte Tollstén sa...

Hej!
Vilken fantastisk byggnad och vilka vackra bilder!
Nu blir jag riktigt sugen på att åka till Eslöv : )