fredag 8 januari 2010



Det är inte så ofta som jag delar med mig av recept eller fotograferar mat men jag gillar verkligen att laga och att äta god mat. För två år sedan slutade jag att äta kött, övergick helt till grönsaker, rotfrukter, baljväxter, fisk, ägg och mejeriprodukter (demivegetarian). Från början var det mest ett test för att se om jag verkligen skulle klara mig utan kött, jag som älskade köttbullar, råbiff, rökad korv osv. men det var också för att jag jämt blev dålig i magen när jag ätit kraftiga kötträtter. Resultatet av att sluta med kött kom direkt, magen är i fin form och efter att ha ätit känner jag mig aldrig tung och trött i kroppen längre utan lätt och pigg. Jag har inget som helst sug efter att äta kött utan tycker faktiskt att det luktar illa när jag tillagar det till de övriga familjemedlemmarna så jag fortsätter på den gröna vägen under 2010...

10 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad kul med ett recept idag! Du äter på samma sätt som jag. Jag slutade äta kött som tonåring för att jag ville det, så jag har aldrig saknat det. Jag tyckte just att jag kände mig obehagligt mätt och tung av kött. Jag tror att det är väldigt olika vad man mår bäst av att äta och låter mina barn få kött ibland, fast mest vegetariskt och fisk. I skolan äter de som de vill. Fina pestobilder. Sen är det dags att säga trevlig helg igen!

Karins fotoblogg sa...

Åh, vad gott det ser ut! Snyggt fotat!

Jag hoppas att resten av familjen klarar sig från magsjuka, hua!

Ha en skön helg!
Kram

Della sa...

Gott med pesto. Och dessutom ett mycket vackert recept. Det skriver jag ut.

Kersti sa...

Vilka fina pestobilder. Min äldsta dotter har blivit vegetarian. Hon äter fisk så nu äter vi mycket mer fisk och grönt hela familjen än vi gjorde tidigare.

meas vardag sa...

Inspirerande! Funderar på att äta mer "grön" mat! / Anna

Malin Malmberg sa...

Visst är det gott med pesto och då speciellt hemmagjord. Oftast är ju all mat godast som man gör helt själv. Jag äter helt vegetariskt och helst ekologiskt. På senare tid har jag övergått till att göra mer och mer helt från början. Halvfabrikat innehåller så mycket konstigheter.
Mitt senaste inköp till köket gjorde jag idag när jag köpte en riktig citruspress. Ingen sån där elektrisk utan med hävarm. Såååå himla gott med färskpressad apelsinjuice!!! Nu ska jag dricka det varje morgon. :D

Ninni sa...

Pesto är gott. Snyggt fotat och skrivet. Vi äter mycket vegetariskt men också fisk och skaldjur och ibland också kött. Det blir det man är sugen på när man bara är två vuxna:)
Jovisst kan jag känna längtan tillbaka till Brasilien...framförallt är det klimatet här som jag verkligen tycker är hårt och ovänligt nu. Det är fööör kallt och fööör mycket snö. Tänk vad lätt livet är när solen skiner och det är varmt ute.
Hoppas du får en skön helg!
Kram Ninni

elena cn sa...

Det där ser ju inte så svårt ut att göra:)
Jag äter lite lagom med kött men skulle nog kunna gå över till helt vegetarisk kost jag vet inte om resten av familjen skulle klara av det...
Pesto vet jag i alla fall att alla gillar!

Kerstin sa...

Jag är också köttätare och har svårt för att föreställa mig hur det ska vara att äta köttfri kost. Nu har min yngsta dotter träffat en kille som är vegetarian så det blir kanske med automatik att vi för in lite vegetarisk mat vi också. :)
Fina bilder på pesto som är jättegott.
Ha en fin lördag, Camilla.
Kram

Karin Wijk sa...

Vilken läcker pesto, den gröna färgen , wow ! Snyggt fotat.
Själv har vi börjat äta mer grönsaker fr.o.m. i höstas, men vi äter kött också. Men jag gillar att bara äta grönt ibland, precis som jag gillar färgen grön. / Kram