tisdag 29 april 2008



Det är lätt att bli hemmablind, går man samma gata varje dag så ser man till sist inte detaljerna, ser inte in på de vackra innergårdarna, ser inte de vackra fönstren, dörrarna eller strukturen på väggarna.



När solen strilar ner genom träd och buskar så luras man lätt till att tro att det redan är sommar, inne i stan blåser det inte lika mycket som hemma på landet och solen värmer skönt.



Jag lyfter blicken uppåt och får syn på ett gammalt fönster, det rödbruna teglet gör sig fint mot den blå himlen.



Skuggan från det blommande trädet smeker husfasaden och jag kan inte göra annat än att fotografera...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant! Man skulle behöva se sin omgivning med andra ögon lite oftare :D

Karins fotoblogg sa...

Fint komponerade bilder.
Man kanske skulle låtsas att man är turist där man går i sin vardag:)Jag har märkt att jag har börjat tänka i bilder, alltså jag letar hela tiden efter motiv. Idag är det ju sista april och här i Uppsala firas det rejält med alla studenter. Borde finnas många intressanta bilder att ta men jag är lite feg när det gäller att fota främmande människor...

Hur länge har du fotat Camilla?

Ha det bra!

Anonym sa...

Hej Karin!
Jag började fota 1988 då jag började jobba på ett fotolab, sedan har intresset gått i vågor, har tre barn så när de var små fotade jag mycket vardagsbilder och porträtt av barnen. Då räckte tiden inte till för att ge sig ut i naturen och fota, nu är barnen 11,13 och 15 år så nu har jag mer tid över och en stor lust att ge mig ut och fota. Med den digitala tekniken kan man också experimentera mera eftersom det inte kostar något att framkalla bilderna.
Hur länge har du fotat?

Karins fotoblogg sa...

Hej igen!
Jag har alltid fotat i dokumentärt syfte. Nu har jag börjat fota mer medvetet och tänker(försöker) på komposition, skärpedjup mm. Jag önskar verkligen att bli duktig på att fotografera. Tycker det är så roligt med BRA bilder! Så jag har väl sedan vi köpte våran digitala systemkamera för ca 2 år sen, tänkt mer på hur jag tar bilderna.
Jag tycker även att det är roligt att bildbehandla. Men vi har 2 små killar på snart 2 och 4 så tiden räcker inte riktigt till... Ja, du vet ju.. ;) Och visst är det fantastiskt med att kunna ta hur mycket bilder som helst och sen bara välja ut dom bästa! Därför är det roligt att titta på andras bilder och inspireras. Som dina!