lördag 31 januari 2009


Då var det äntligen dags att köra igång Månadsbilden 2009!
Från början var det bara en liten fundering på att jag skulle visa samma landskapsvy en gång per månad för att se hur årstiderna skiftar men så blev Anna (anna of sweden) intresserad av att hänga på och då tyckte jag att det skulle vara kul om vi blev några stycken som visade våra vyer. Just nu är vi 22 stycken, kan bli fler under dagen ifall någon har ändrat sig, alla medverkande finns i min högerspalt. Jag vet att många hade lite problem med att välja vilken vy de skulle fotografera och det hade jag också, till slut valde jag en plats som ligger så pass nära att jag kan cykla dit och dessutom är det min favoritplats på jorden. Jag hade föreställt mig att jag skulle få en fantastisk januaribild, förstår inte hur jag tänkte, det är ju nästan alltid jämngrått i Skåne hela januari. Utan lite snö eller frost så blir det ganska tråkigt men det spelar inte så stor roll i detta fallet, meningen är ju att vi ska se hur landskapet förändras under året som går...

56 kommentarer:

Karin Wijk sa...

Vilken härlig vy!! Så fint med de små små träden. I like! Ska bli riktigt spännande att följa. / Ha en bra dag! / Karin

Anonym sa...

Efter vissa problem med att välja vy så är jag med i månadsbilden :)

Annelie Johnsson sa...

Hej!
Lägger upp mina bilder i egen kategori, månadsbilden, på min blogg, eftersom jag inte har nån hö el. vä kolumn. Ha en bra helg
Kram Annelie

Karins fotoblogg sa...

Jag älskar den skånska slätten! Visst är det en pilallé som är med? Det ska bli kul att följa din och alla andras bilder!

Här är mitt bidrag:

http://karinsfotoblogg.blogspot.com/2009/01/manadsbilden-januari.html

Anonym sa...

Oj, så vackert Camilla! Jag förstår varför det är din favoritplats.
Mycket härlig komposition, färgerna är intressanta och träden gör verkligen sitt.

Tack för din kommentar, det gläder mig verkligen att du tyckte om texten!

Kram och ha en mycket trevlig helg! /Matilda

Anonym sa...

Hej Camilla! Jag hittade just hit och vill gärna vara med i månadsbilden. Har just varit ute och fotat i det grå Skånevädret och lägger upp min bild lite senare idag!

Kerstin sa...

Vilken fantastisk bild. Fina färger och härligt ljus.
Här är det grått och tungt ute.
Min månadsbild är upplagd efter mycket velande. :)
Ha en fin lördag.

Anonym sa...

Kul det där med månadsbilden. Jag känner igen den.
Ska ge dig lite info om 300:an så fort som möjligt. // Mvh S-O

Anonym sa...

Jag vill gärna vara med i Månadsbilden, hur gör jag? Lägger jag bara upp en bild på min blogg och sen är jag med eller??

Underdagen ska jag ut och plåta. Resultatet kommer...

Härlig idé!

Hej, Kalaslotta i CT, USA

min mail kalasmm@hotmail.com

Anonym sa...

Vad roligt! Får man hänga på?

Vilken vacker bild du har tagit!

Maria Thorbjörnsson sa...

Ja Tack-jag vill väldigt gärna vara med-Tänkte lägga den på min Trädgårdsblogg
http://mariaisennan.tradgardsblogg.se/
Kommer att göra en kategori som heter Månadsbilden 2009
Jag vet precis vad jag vill återkomma med för bild

anna of sweden sa...

Vilken underbar bild.

Jag måste bara fråga - vad har du för objektiv och inställningar när du tar en sådan bild. Just landskapsbilder är det jag tycker är svårast.

Tack för kul initiativ!

Kram!

Anonym sa...

Vilken toppenidé! Jag vill gärna vara med, får jag? Vi har precis fått gäster så fotot lägger jag in senare ikväll, är det OK

Photos by Storm sa...

Hej Camilla. Din bild är vacker och de där alléerna är ju unika för din landsända. Det var verkligen inte lätt att välja motiv men nu så är det bara att köra. Ska bli kul att se förändringarna under året. Ha det bra/kram

Della sa...

Det var ett vackert ställe du visar. Ska bli kul att följa under året.
Jag har lagt upp min månadsbild nu. Det var svårt att välja, men nu är det gjort.
http://vardagettaventyr.blogspot.com/2009/01/manadsbilden-2009-januari.html

Livet på Citronodlingen sa...

Hej!
Månadsbild låter kul, får man vara med? :o)

Maria Thorbjörnsson sa...

Hej igen-Tack för att jag får vara med-Ser att du lagt mej i min Trädgårdsdagbok och det har du ju rätt i att det passar där-jag har gjort reklam för dej på Trädgårdsblogg.se-så bilderna kommer även att visas där-nu ska jag fixa till Dagboken så att Månadsbilden får sin plats där

Livet på Citronodlingen sa...

Kul!
Nu har jag lagt upp månadens bild.
http://pysen73.blogspot.com/2009/01/manadsbilden-januari.html

Anonym sa...

Du valde pärlhalsbandet,kul
det har ju en historia!
Malla

HelenJ sa...

Oj, här hade jag velat vara med! Men det är för mörkt för att fota något nu, och imorgon är det februari.... Kan få lov att fuska så här första gången?
/Helen

Karin sa...

Jag förstår att det är din favoritplats på jorden. Härlig vy och bild!

Nu har jag lagt upp min bild och jag hade hoppats på en mindre grå bild jag med. :/ Tyvärr hade jag dessutom fel objektiv med mig, så kanske (om man får) kör jag lite mer vidvinkel nästa gång!? :)

Trevlig lördagskväll! Kram Karin

Lotta 8`) sa...

Hej Camilla =) Jag tror att jag tittat in hos dig någon gång tidigare i samband med fototema men nu läste jag - hos en annan bloggare - om "månadsbild" och det låter riktgit roligt. Det gäller bara att hinna få med januari innan månadsskiftet ;) Du har många härliga foton i din blogg, du är duktig med kameran =) Vi bloggas =)

Anna Carin Ahlander sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Wow, vilken bild! Vacker plats du valt!!! Min bild ligger uppe men den ändras nog tyvärr i morgon, då min björk ska sågas ner!
Ha det gott!
KramKram ♥ Anna

Gunilla sa...

Hej jag är gärna med.
Här är mitt bidrag .http://norrskenetstradgard.blogspot.com/2009/01/manadsbilden-2009-januari.html

Gunilla

Gunilla sa...

Hej igen Jag har tagit bort min bild för det blev fel bild.

Hinner inte ta någon ny för det är ju för mörkt ute.

Gunilla //Norrskenets trädgård

Anonym sa...

Jag läste ditt inlägg lite för snabbt och förstod inte att det handlade om landskapsbilder. Jag får nog hoppa av för min bild är bara över min utsikt över vårt växthus på innergården i radhusområdet och känns lite futtig i sammanhanget.

Bra initiativ, ska läsa mera noga i fortsättningen

Ninni sa...

Fin vy du visar, det ska bli spännande att följa den under året.
Jag bestämde mig efter mycket velande att vara med. Det kanske kan vara intressant att se att det mesta är sig likt här i Belo Horizonte året runt;))
Det är ett roligt projekt tycker jag. Så oavsett var jag hamnar så hänger jag på om jag får.
Ha en skön helg! Kram!
Mitt bidrag finns här:
http://piona.blogspot.com/2009/01/manadsbilden-januari.html

Anonym sa...

Med lite trix i kodmallarna så är det nu fixat! Min bild ligger ute i högerkolumnen:)

Du har verkligen en vacker vy att blicka över! Det ska bli spännande att få se färgerna och ljusets skiftningar under året.

Anonym sa...

Jättefin bild!
Jag förstår att du tycker den var vacker.
Jag vill GÄRNA vara med!
Jag har lagt upp en bild på min blogg, som finns där nu.
Kramar // Nettan

Petra C sa...

Jag tycker din bild är underbar! Vackert med allén som liksom växer upp ur marken mot himlen!

Har lagt upp min vy i min fotoblogg och kom sent omsider också ihåg att lägga till en bild i högerkolumnen också.

Anonym sa...

Ja, jag ville också ha en fantastisk januaribild men icke! Men som du säger...hur lätt är det när klimatet inte längre är som det borde!

Underbar vy du valt! Ska bli spännande att följa! Hoppas det blir raps på fälten! :O))

Må gott
/A

Fundera grönt sa...

Underbart vacker plats! Min är lite tristare, men jag har gjort det enkelt för mig...
Ha det gott!
kram
Nanna

Madde - Dagarna.nu sa...

Detta vill jag vara med på, återkommer i morgon med min bild på photomix.se

Anonym sa...

Häpp! Nu är jag med :) Januaribild är nu publicerad. Ha en skön söndag 8`)

Anonym sa...

Månadsbilden tema är inget nytt. Finns här
http://manadsbilden.wordpress.com/

HelenJ sa...

Nu är jag också med (sent omsider)!
Jättekul idé tycker jag! Men det var svårt att välja motiv... /Helen

Anonym sa...

Jag hoppas man kan vara med trots att jag hittade hit först 1 februari?

Måste hitta en bra vy under dagen oxo, hoppas det är ok att lägga in bilden idag trots detta?

/Caroline

Anonym sa...

Tack för din kommentar! Då är jag med iallafall då. Det blir en blandning av storslaget och "småslaget" i månadsbilden ;)

Anonym sa...

Kamerans batteri la av precis när jag skulle ladda in dem igår.. typiskt! Jag håller på nu!

Anonym sa...

Så, mu har jag lagt ut min första månadsbild, hittade vyn direkt utanför dörren... :)

/Caroline

Anonym sa...

Hej Camilla!

Jag vill gärna vara med i denna mycket trevliga tema, men måste fråga dig om det är OK att jag deltar med 4 bilder från skilda motiv. Allt från den egna trädgården?
Vågar inte publicera förrän du har svarat.
Motiven är: Skogspartiet (ett litet parti från skogspartiet), Berget (kalkdelen), tibetansk julros och Dionysia(i växthuset och i tråg).

mvh, Anja

Anonym sa...

Nu, tillslut. En mycket grå bild från Karlstad som förhoppningsvis kommer förändra sig i färg under året! Den är tagen den 30 januari, ska försöka vara ute i lite bättre tid nästa månad!

Katarina sa...

Hej! Jag hänger också på med en vy från ett hörn av min trädgård.
Katarina

Ninnie sa...

Hej! Vilken roligt fotoutmaning, jag vill också vara med! Är lite sent ute, men hoppas det går bra ändå.

Anonym sa...

Hoppas det inte är försent att delta, upptäckte detta sent igår kväll efter att mörkret fallit.

Anonym sa...

Ännu en som inte visste om detta roliga fotoäventyr först idag...
Hoppas man får vara med :-)
Har bestämt vy. Ska bli spännande och se om det funkar ;-)

Anonym sa...

Nu har jag fixat min månadsbild:
http://photomix.se/index.php/tag/manadsbild/

Anonym sa...

Får man vara med i månadsbilden fastän man är en dag för sen ?

Susanne sa...

Kalasfin vy. Så härligt med olika vyer och naturtyper runt omkring i vårt avlånga land och dessutom ännu längre bort. Ska bli spännande att följa!
Kram

Anonym sa...

Enligt principen "bättre sent än aldrig" är även jag nu med! :-)

Anonym sa...

Vilken underbar plats att hämta kraft i!
Tänkte också vara med om det är okey. Har varit bortrest några dagar, men var och fotade idag 16.30.
Ha det gott!

Anonym sa...

Får man hänga på? Jag menar , det är ju redan in i februari? /Mia

sinneskatten sa...

Men vilken skojig idé får man vara med? trots att det är februari?

Anonym sa...

Toppenidé, den hänger jag på TROTS att vi är inne i februari!

Anonym sa...

Det var undertecknad som var anonym i förra inlägget. Hade inte tänkt vara det, men det bara sa "klick" och så var inlägget ivägskickat!